Listening to : THR Gegar || Sinar FM || Era FM || Hitz FM || Hot FM || Suria FM
PLEASE CLICK LIKE IF YOU REALLY LIKE AND SUPPORT THIS BLOG.
THANKS 4 UR LIKE AND SUPPORT THIS BLOG.

Busuk Dot Org

power by:

Saleha

Ni ada lagi alkisah mengenai si Nora Elena Bt Nordin a.k.a Siti Saleha Mohd Baharum terpampang as cover girl for Pancaindera Mingguan Malaysia edisi 29 May 2011.

Nak tahu apa isi kandungan al kisah beliau, seperti mana biasa i bg full credit for the owner this article iaitu Utusan Malaysia Online.

MELIHATKAN raut wajahnya, cukup indah. Tiada cacat cela sehingga membuatkan mata sesiapa sahaja akan terpaku pada pesona yang dimiliki gadis ini. Bagai terpukau dengan apa yang dimiliki olehnya, tidak hairanlah nama Siti Saleha Mohd Baharum mula mendapat perhatian.

Satu demi satu tawaran yang singgah dalam kerjaya seni anak muda ini sehingga membuatkan nama Saleha semakin dikenali. Bukan mahu mendabik dada dengan apa yang telah dimiliki, Saleha tahu jalan yang harus dilalui masih jauh sedangkan langkahnya baru sahaja bermula.

Bermula sebagai model dalam beberapa produk kecantikan, nama Saleha sudah mula dikenali sejak usianya awal belasan tahun lagi.

Satu persatu rezeki yang datang sehingga menyebabkan gadis yang menjengah usia 21 tahun ini boleh berbangga dengan kejayaan yang diraih.

Cuma, itu bukan pengukur kepada erti sebuah kejayaan. Orang berhak melabelkan apa sahaja pada dirinya. Dia tahu bersaing untuk ‘menjual’ bakat itu bukan satu pekerjaan yang mudah memandangkan masih banyak perkara yang perlu dipelajari.

Semakin lama dia berjalan atas nama anak seni, semakin besar dugaan yang datang. Tidak menafikan saingan yang cukup hebat dalam industri yang tidak sebesar mana ini, hanya keikhlasan yang menjadi pemisah antara dia dan orang lain.

Dalam pertemuan yang cukup harmoni baru-baru ini, langsung tak ada perasaan kekok buat kami. Jauh sekali teringatkan cakap-cakap nakal yang mengatakan Saleha kurang mesra, sama seperti artis lain yang perasan hebat. Zahir tidak melambangkan apa-apa. Barangkali!

Masih mencari rentak kemesraan, Saleha bijak menjawab apa juga soalan. Satu persatu soalan panas mula ditebak yang dijawab secara bersahaja oleh adik kepada vokalis popular kumpulan Bunkface itu.

“Saya bukan berlagak mana. Saya hormat orang dan harap orang juga boleh menghormati saya. Soal nak berlagak bukan ada dalam kamus hidup saya.

“Tapi memang ramai yang cakap saya berlagak dan macam-macam tuduhan lain. Orang tak kenal dan terus mentafsir hanya berlandaskan raut wajah. Tidak adil bukan? Apa yang saya boleh katakan?

“Saya hanya menjadi diri saya. Bila orang tegur maka saya pasti akan balas balik. Tapi tak ramai yang berbuat demikian. Hanya menjeling dengan ekor mata sambil menjatuh hukuman. Biarlah mereka,” kata Saleha tertawa.

Jual muka

SEMAKIN masak dengan industri lakonan yang cukup mencabar itu, ramai yang menganggap Saleha menggunakan raut wajah yang cantik sebagai daya penarik untuk mendapatkan peluang berlakon.

Bukan sekali dua hal itu singgah di telinganya, tetapi dia bagaikan sudah lali dengan kata-kata orang yang tidak pernah berpuas hati dengan dirinya.

“Saya tak pernah jual muka. Malah dalam hati kecil saya pun tak pernah ada niat nak guna jalan pintas macam tu semata-mata nak popular. Kalau buat pun apalah gunanya sebab saya bukan seteruk itu

“Banyak peluang berlakon yang saya dapat sebenarnya hasil titik peluh saya sendiri. Saya bukan bermula dengan job yang besar sampai popular sekelip mata.

“Dah banyak drama saya sertai dan di situ saya bina nama dan reputasi. Orang percaya pada bakat dan kemampuan yang saya ada. Jadi kenapa hal begini boleh timbul.

“Duit bukan segala-galanya bagi saya. Soal berlakon, kepuasan berlakon, penerimaan orang terhadap Siti Saleha itu cukup penting bagi saya. Untuk apa ada banyak duit tapi hakikatnya orang langsung tak pandang pada bakat yang ada.

“Bila bercakap soal ini, memang bunyinya cukup klise. Hal ini memang cukup merunsingkan saya. Jangan cakap sembarangan kalau kita tak tahu apa-apa. Kalau ada yang masih anggap saya berlakon kerana jual muka, itu memang satu perkara yang menyedihkan.

“Saya terbuka dalam hal kritikan. Saya terima apa kritikan asalkan apa yang ditegur itu benar-benar bermanfaat pada saya. Kalau tegur untuk menjatuhkan, baik lupakan sahaja,” luah Saleha jujur.

Bersih kontroversi

SAAT ini untuk mencari artis yang benar-benar bersih tanpa sebarang gosip liar memang sukar. Sejauh mana kejayaan yang diraih oleh mereka, pasti tercalit sedikit kontroversi memandangkan mereka juga manusia biasa.

Saleha juga cukup berhati-hati dalam soal ini. Bukan mahu mendabik dada dek kerana tiada gosip yang melanda dirinya, tapi dia bersyukur selama ini tak banyak cerita buruk mengenai dirinya terpampang menjadi kejian orang.

Tidak ada apa yang perlu ditakutkan, jika tidak ada kesalahan yang dibuat. Bertitik tolak dari hal itu, Saleha yakin dia yakin orang tetap akan mengenali dirinya walau bukan dengan cerita buruk.

“Orang selalu cakap yang kontroversi itu menaikkan nama artis. Kontroversi selalu dikaitkan dengan cerita panas yang kurang baik, saya tak sanggup untuk jadi mangsa seterusnya.

“Untuk apa popular dengan cara begitu. Saya pasti sesiapa juga tak akan sanggup untuk jadi begitu hanya kerana nak popular satu Malaysia. Itu bukan cara saya dan tak mungkin saya lakukan,” kata Saleha yang masih menuntut di sebuah institusi pengajian tinggi swasta ini lagi.

Dilahirkan dalam keluarga seni, Saleha cukup senang apabila dia dan abangnya merupakan anak seni dan pastinya banyak perkara yang dikongsi bersama. Bezanya, Sam terkenal sebagai vokalis kumpulan Bunkface manakala dia sebagai pelakon.

Masing-masing dalam bidang yang berbeza tapi jalan yang dilalui masih sama. Saleha cukup menghormati abangnya itu dan menyifatkan Sam sebagai abang yang garang.

“Dia memang garang. Saya memang hormat pada dia walau apa yang jadi. Tapi bila Sam lebih popular dari saya, orang cakap saya tumpang populariti dia pula.

“Entah, bukan satu dua orang yang cakap perkara yang sama. Saya dah lali dengan isu tumpang populariti. Padahal saya dulu berlakon iklan dari dia. Mungkin sebab dia lagi popular dari saya dan orang terus cakap saya tumpang dia,” kata Saleha ketawa.

Tuah Nora Elena

SIAPA sanga kerjaya lakonan Saleha cukup berkembang baik di kala ini sehingga menyaksikan dia diberi peranan yang cukup besar dalam beberapa buah drama sejak kebelakangan ini.

Drama bersiri Ustaz Amirul dan terbaru Nora Elina yang ditayangkan di slot Akasia TV3 cukup mendapat sambutan sehingga menyaksikan nama Saleha kembali menguasai atmosfera dunia hiburan tempatan.

Bergandingan dengan Aaron Aziz, Zul Ariffin, Erry Putra dan ramai lagi, ia menyuntik semangat kepada Saleha untuk memberikan yang terbaik memandangkan gandingan utamanya bukan calang-calang orang.

“Tiga bulan kami berlakon tanpa henti dan ia memang sebuah drama bersiri yang banyak memberi pelajaran kepada saya. Berganding dengan nama besar yang lain buat saya rasa kecil sangat.

“Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar sehingga hari akhir. Dan bila tengok sambutan peminat terhadap Nora Elina cukup hangat, saya tahu ia memberikan impak buat saya.

“Soal memilih watak, siapa gandingan tak pernah wujud. Yang paling penting saya dapat membawakan watak dengan berkesan. Itu memang satu kepuasan buat saya.

“Tak semua orang suka kita. Kita kena ingat tu. Bila dah ada peluang macam ni, saya bagi yang terbaik, mana tahu makin ramai yang percaya pada bakat saya. Nanti orang tak kata saya hanya bersandar pada paras rupa semata,” katanya lagi.

Oleh SYED MUSSADDAD MAHDI
mussaddad.mahdi@utusan.com.my
Foto SYEFRI MONIZ
Solekan ATIE JENGKA
Pakaian WANPA

Thanks

4 comments:

Hahn 3rd said...

oooohhhh.....cair....cair....

Joe Ibrahim said...

pren....
apa yang cair tue...
cuba habaq ckit...

Hahn 3rd said...

cair hati menonton Nora Elena...huhuhu

Joe Ibrahim said...

oo..hati yang cair yea....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Jangan Duk Tengok Ajer Yea !!!