Listening to : THR Gegar || Sinar FM || Era FM || Hitz FM || Hot FM || Suria FM
PLEASE CLICK LIKE IF YOU REALLY LIKE AND SUPPORT THIS BLOG.
THANKS 4 UR LIKE AND SUPPORT THIS BLOG.

Busuk Dot Org

power by:

Serasi dan sehaluan

Buat bacaan anda semua, ruangan HIBURAN @ JOEY39 nie semakin membesar nampaknya, selalu ajer ader posting atau pun entri melibatkan dunia artis tempatan. Akan tetapi, setiap bahan yang dipaparkan adalah berdasarkan sumber yang betul bukan hasil penulisan joey39, tapi hasil kerja tangan dan idea penulis profesional di dalam bidang hiburan dan penulisan sendiri.

Jadi untuk entri hari nie, apa yang akan joey39 paparkan adalah artikel hiburan daripada Berita Harian Online yang ditulis oleh Zaidi Mohammad

KEMBARA seni mereka baru bermula. Baik Sharnaaz Basir Ahmad, mahupun Nur Fathia, kedua-duanya memang boleh dianggap baru dunia hiburan ini. Tetapi saban hari, kelibat dan pesona mereka mula meraih perhatian peminat, penerbit, pengarah serta stesen TV.

Bulan ini genap dua tahun Sharnaaz berkecimpung sebagai pelakon. Fathia pula hampir dua tahun memilih laluan menjadi pelakon dan pada masa yang sama membahagi masa sebagai pelajar di Universiti Teknologi MARA (UiTM).

Kebetulan ketika sesi fotografi yang diaturkan ini juga mempunyai persamaan nyata, iaitu kedua-duanya adalah anak jati kelahiran Pulau Pinang. Sharnaaz berasal dari Datuk Keramat, manakala Fathia pula dari Ayer Hitam. Penangan dan tuah pelakon dari pulau mutiara ini juga semakin menyerlah kebelakangan ini.

Wajah mereka di kaca TV juga cukup meriah. Cuma di layar perak, bakat Sharnaaz mula agak menonjol selepas kemunculannya menerusi filem Seru. Ternyata lakonannya dipuji ramai. Fathia pula masih menunggu filem sulungnya, Al Hijab untuk ditayangkan.

Begitu juga di sudut pengiktirafan. Sharnaaz mendahului Fathia kerana disenaraikan sebagai Top 5 kategori Artis Baru Lelaki Popular, Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2010 bersama Daus, Maulana, Shahz Jaszle dan Shahir.

Malah menerusi pencalonan itu juga, Sharnaaz memanfaatkan ruang terbaik baginya untuk melobi serta memperkenalkan diri dengan lebih menonjol di kalangan peminat seni. Hingga kini Sharnaaz bersyukur dan terus berterusan memastikan kerjaya seninya bertahan ke satu tahap lebih membanggakan.

“Saya harus berterima kasih kepada rakan media, termasuk Berita Harian yang memberi peluang untuk saya meneroka ruang seni sebaik mungkin. Sekalipun tak menang, perasaan dan memori itu satu pengalaman indah yang tak boleh saya lupakan,” katanya yang baru selesai menjalani penggambaran drama Kasih Alia terbitan JS Pictures bersama Sheila Rusly, Yatt Hamzah, Iqram Dinzly, Fida dan Irma Hasmie.

Drama 26 episod itu akan disiarkan pada Ramadan ini. Disebabkan komitmen selama dua bulan untuk wataknya dalam drama itu, membuatkan Sharnaaz menolak secara baik lima tawaran berlakon drama dan filem.

“Alhamdulillah saya bersyukur dengan rezeki ini. Kerjaya seni juga semakin teratur selepas saya diuruskan syarikat Groomworks. Insya-Allah, kalau jadi seperti yang dirancang saya akan ke lokasi filem kedua berjudul Azazil terbitan Filmscape hujung bulan ini, dan pertama kali bekerja di bawah arahan Kabir Bhatia,” katanya yang kini membuat latihan intensif untuk persiapan menyertai KL Maraton pada 26 Jun ini.

Jurang bayaran sungguh besar

Dalam keseronokan menikmati kerjaya seninya, pelakon ini juga tidak mampu menyembunyikan sedikit keluh kesah yang mula berlegar di benak fikirannya.
Katanya, dia masih kecewa dengan sikap prejudis sesetengah pihak produksi terutama dalam soal bayaran.

“Sekarang saya mula faham dengan cakap bapa bapanya pernah bergelar gitaris untuk kumpulan Teruna Ria) mengenai sesetengah artis Melayu yang susah nak cari makan. Budaya nak tolong kawan-kawan atau bersikap lebih kurang masih tebal dalam budaya kerja seni kita.

“Dalam hal ini bukan nak meminta-minta dalam perihal bayaran. Tetapi seseorang di kalangan anak seni perlu bangkit untuk menyuarakan hal ini. Masih ada pelakon yang menerima bayaran tidak setimpal dengan hasil kerja yang diberikan.

“Jurang di antara pelakon biasa dengan yang dikelaskan popular memang terlalu besar. Saya faham ada kelas bayaran yang sudah dicipta. Tapi janganlah sampai terlalu jauh jurang itu. Kalau dalam perkhidmatan kerajaan pun ada kenaikan tangga gaji. Takkan bayaran yang kami terima harus statik di satu nilai saja,” katanya dalam nada kecewa.

Mengalih bicara mengenai Fathia, Sharnaaz menyifatkan si jelita itu sebagai seorang yang mempunyai kelas dan karismanya yang tersendiri. Katanya lagi, Fathia mempunyai aura istimewa dan ciri semula jadi yang dimilikinya juga sesuatu yang tidak dibuat-buat.

“Saya pernah dengar kami mahu disatukan dalam sebuah drama. Tetapi ia masih belum jadi kenyataan. Saya sendiri tak menolak peluang untuk bergandingan dengannya. Apatah lagi dia pun satu kapal (satu negeri) dengan saya.

“Malah saya juga teringin untuk melihat pelakon kelahiran Utara generasi baru seperti saya, Fathia, Scha Alyahya, Azad Jasmin bersatu dalam drama komedi contohnya. Mesti gempak jadinya. Tapi itu semua hanya angan-angan saya.

“Oh sebelum terlupa, saya sebenarnya teringin nak berlakon dengan Nazeera Musa (dulu dikenali dengan Ummi Nazeera). Saya melihatnya sebagai seorang pelakon yang bagus dan mempunyai karakter. Dia membayangkan saya kepada pelakon zaman dulu atau macam sudah lama berlakon,” katanya yang mengimpikan watak lasak seperti yang dilakonkan Shaheizy Sam sebagai Tumulak dalam filem Kongsi.

Takut dengan persepsi penonton

Sementara itu, Fathia yang kini sedang menghabiskan baki penggambaran drama 13 episod berjudul Stanza Cinta mula resah dengan persepsi masyarakat karakter wanita bertudung yang kerap dipegangnya selama ini.

Bermula daripada iklan syampu hinggalah kepada drama Nur Kasih, Dea Sofea, Laila Asyikin, Hani, Hotel Hasanah dan termasuk Stanza Cinta semuanya menuntut wanita bernama Nur Fathia Abd Latiff ini mengenakan tudung.

Pendek kata, lebih 80 peratus menuntutnya memegang watak sebegitu.

“Saya tahu soal bertudung ini memang sensitif. Saya takut andai kata selepas ini saya menerima watak tidak bertudung, akan wujud pandangan negatif pula. Orang mula anggap saya bertudung sedangkan saya tidak begitu.

“Apabila saya keluar di khalayak ramai, ada yang tidak kenal. Betapa besar impak bertudung itu kerana orang lebih kenal karakter sebegitu berbanding diri sendiri.

Tambah pula, kebelakangan ini saya asyik menerima tawaran bertudung,” akuinya yang ketika dihubungi sedang berada di lokasi penggambaran drama arahan Along Kamaruddin.

Mengenai drama Stanza Cinta, Fathia tanpa berselindung mengakui sudah lama menanti peluang untuk berlakon di sisi Aaron Aziz. Drama itu turut dibintangi Fizz Fairuz.

“Saya sebagai Amni di dalam drama ini. Hasrat untuk berlakon dengan Aaron menjadi kenyataan menerusi drama ini,” katanya.

Sebelum mengakhiri bicara, Fathia diusik Sharnaaz adakah dia juga tidak tidak menolak peluang untuk berlakon di sisi hero kacak itu. Memang sepatutnya mereka digandingkan di dalam sebuah drama tetapi belum ada ‘jodoh’ bersama.

“Dia antara hero pelapis yang semakin mendapat perhatian. Saya pernah menonton lakonannya di TV. Dia mempunyai pakej untuk pergi jauh. Saya tumpang bangga dengan prestasi seninya,” katanya yang bercita-cita untuk bergelar peguam.

Thanks

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Jangan Duk Tengok Ajer Yea !!!