Listening to : THR Gegar || Sinar FM || Era FM || Hitz FM || Hot FM || Suria FM
PLEASE CLICK LIKE IF YOU REALLY LIKE AND SUPPORT THIS BLOG.
THANKS 4 UR LIKE AND SUPPORT THIS BLOG.

Busuk Dot Org

power by:

Scha

Minggu ini JOEY39 punya kolum artis akan memaparkan kisah yang agak 'hot' jugak sekarang nie. Pasangan popular Malaysia di kala nie. Kisah nya mengenai si gadis yang cantik manis bukannya pasal si teruna pilihan hatinya.

Kisah ini adalah hasul penulisan wartawan hiburan Harian Metro memperkatakan mengenai SCHA AL-YAHYA. Apa kisah nya? Jom kita selongkar artikel Harian Metro ini. Diingatkan, artikel ini adalah 100% hakmilik HARIAN METRO bukan penulisan joey39. Harap Maklum.

Awal ada menegur

Oleh Rudy Imran Shamsudin
imran@hmetro.com.my

KEBELAKANGAN ini ada pelbagai cerita kurang senang timbul membabitkan pelakon jelita Scha Al-Yahya. Dia digosipkan hangat bercinta dengan pengacara Awal Shaari termasuk membabitkan kenyataannya dalam laman sosial Facebook (fb) mahupun Twitter.

Ekoran kenyataan yang ditulis itu, ia menyebabkan timbul salah faham antara dirinya dengan peminat dan rakan media sehinggakan ada pihak mula terasa hati dengan Scha atau nama sebenarnya Sharifah Nor Azean Syed Mahadzir Al-Yahya.

Bagaimanapun peluang bertemu dengannya sewaktu sidang media drama bersiri terbaru Dunia Kita yang diadakan di Restoran Alexis, Mid Valley, baru-baru ini, membolehkan pelakon yang sibuk menjalani penggambaran filem Papadom 2 itu menerangkan kedudukan sebenar.

Penjelasan itu juga diharapkan Scha dapat menghapuskan segala cerita kurang menyenangkan yang digembar-gemburkan sebelum ini sehingga ada pihak salah faham dan berkecil hati. Tegasnya, luahan dan kenyataan disiarkan menerusi laman sosial itu sebenarnya lebih kepada menerangkan keadaan sekiranya ada isu ditimbulkan mengenai dirinya.

“Apabila kenyataan dibuat secara bertulis, ada pihak membacanya dengan pelbagai andaian dan tafsiran sehingga boleh menimbulkan salah faham. Sebenarnya apa yang saya nyatakan itu lebih kepada memberitahu mengenai kedudukan sebenar,” katanya.

Begitupun jelas Scha, ada juga kenyataan yang ditulis mendapat teguran daripada kekasih hatinya, Awal. Perkara sama juga turut dilakukan sekiranya Awal turut membuat perkara sama.

“Selalunya kalau saya tulis dan perkara itu dirasakan boleh menimbulkan rasa kurang senang beberapa pihak, Awal akan tegur dengan berkata saya tidak seharusnya berbuat demikian. Tapi biasanya ia sudah berlaku dan tiada apa yang boleh saya buat.

“Niat saya hanya satu untuk menerangkan perkara sebenar. Sebelum ia menjadi isu yang akan memberikan kesan buruk kepada diri saya lebih baik saya jelaskan kedudukan sebenar kepada umum mahupun peminat,” jelasnya.

Jelas Scha lagi, dia bukan sengaja mahu menimbulkan isu atau kontroversi apatah lagi menyakiti hati mana-mana pihak. Sekiranya ada yang terasa hati dia dengan tangan terbuka memohon maaf.

Apabila membuat kenyataan secara terbuka di laman sosial ada pihak membuat andaian bahawa Scha yang semakin popular kini tidak boleh dikritik atau ditegur. Bagaimanapun perkara itu dinafikan juara Dewi Remaja 2006 ini.

“Siapalah saya sehingga tidak boleh dikritik atau ditegur. Hendak diikutkan pembabitan saya dalam dunia seni masih baru dan banyak lagi perkara yang perlu saya pelajari. Jadi apa yang berlaku sebelum ini saya jadikan ia sebagai pengajaran.

“Waktu sama, saya tahu ada antara artis yang tidak boleh disentuh, ada yang selalu menjadi bahan kritik dan ada yang cuba menjauhkan diri. Saya tidak meletakkan diri saya dalam mana-mana kategori dan selagi saya mampu saya akan cuba memberikan kerjasama kepada semua pihak,” katanya lagi.

Beralih topik kepada drama Dunia Kita bakal disiarkan setiap Jumaat di Astro Ria, bermula 27 Mei jam 9 malam, jelas Scha dia gembira apabila selepas tiga tahun bergelar pelakon kerana inilah kali pertama dia diberikan watak jauh berbeza berbanding apa yang pernah dilakukan sebelum ini. Lebih istimewa dia turut bergandingan dengan Awal.

“Sebelum ini saya selalu diberikan watak gadis yang kasar atau tomboi, tetapi tidak dalam Dunia Kita apabila saya melakonkan watak Rania, seorang pelajar kolej yang manja dan gedik. Saya seronok apabila dapat melakonkan watak berbeza. Ia benar-benar mencabar. Begitupun saya puas, kerana Dunia Kita memberikan satu dimensi baru dalam kerjaya seni saya,” katanya.

Bercerita pengalamannya berlakon di samping kekasih, Awal kata Scha, dia tidak menghadapi masalah kerana pernah bekerja bersama sewaktu membintangi drama Prebet Jamilah.

“Tidak dinafikan apabila bercinta ia sedikit sebanyak memudahkan saya untuk berlakon di samping Awal. Cuma dalam drama Dunia Kita, saya bukanlah memegang watak sebagai kekasih Awal, sebaliknya kami berkawan namun dalam waktu sama saya mempunyai perasaan terhadapnya.

“Menzahirkan rasa suka yang terpendam dalam hati juga sesuatu yang mencabar namun ia dapat dilaksanakan dengan baik atas bimbingan pengarah Michael Ang. Sebelum ini pun saya sudah biasa bekerja dengannya, dan saya faham apa yang dimahukan Michael. Apabila ada keserasian jadi permainan watak menjadi lebih mudah,” katanya.

Satu perkara menarik yang diluahkan Scha, apabila secara jujur menjelaskan apabila berada di lokasi dia tidak menganggap Awal sebagai kekasih tetapi lebih kepada rakan sekerja.

“Harian Metro dalam ruangan RAP pernah menyiarkan artikel membabitkan kenyataan Awal yang menjelaskan sekiranya boleh dia tidak mahu berlakon bersama saya. Memetik kenyataan itu kembali seperti apa yang ditulis, dia berasa takut apabila melihat betapa seriusnya saya apabila berada di lokasi. Malah secara jujur Awal mengakui tidak mengenali saya apabila bekerjasama.

“Tapi itulah realitinya, saya memang serius apabila bekerja dan kalau boleh tidak mahu tumpuan saya terhadap penghayatan watak terganggu atau diganggu. Kalau berada di lokasi pun saya akan duduk jauh-jauh daripada Awal. Kelakar mendengar kenyataannya sebaik penggambaran selesai, kekasihnya sudah kembali ke perangai asal. Perkara itu membuatkan saya kadang-kadang tersenyum sendiri,” katanya.

Bercerita lanjut mengenai Dunia Kita, kata Scha ia bukanlah kesinambungan kepada drama K.I.T.A, walaupun ia menampilkan watak sama. Cuma temanya masih berkisar mengenai persahabatan dan hubungan kekeluargaan. Scha juga seronok apabila berpeluang bergandingan dengan Datuk Jalaluddin Hassan. Menarik cerita ini, menampilkan corak persembahan berbeza apabila ia menampilkan elemen ala siri Korea yang kini semakin mendapat tempat.

Turut bergandingan bersama Scha dalam Dunia Kita, pemenang pertandingan Carefree Girl Bebaskan Bakatmu, Nur Amalina dan Marsha Londoh.



PROFIL

NAMA SEBENAR: Sharifah Nor Azean Syed Mahadzir Al-Yahya
NAMA KOMERSIAL: Scha Al-Yahya
USIA: 25 tahun
TARIKH LAHIR: 30 Mei 1983
TEMPAT LAHIR: Sungai Petani, Kedah
TINGGI: 5 kaki 7 inci
BERAT: 50 kg
KERJA: Pelakon, pengacara dan model.
FILEM: Antoofighter, Histeria, Papadom, Amukan Drakulat, Histeria (Alissa), Papadom, Evolusi KL Drift 2, Dimensi Cinta, Libas, Adik Manja Returns, * Aku Bukan Tomboy, Awan Dania the Movie, Lemas Dalam Cinta.
RANCANGAN TV: Sehati Sejiwa, Astro On Demand, Sehati Berdansa Musim 3 dan Kata Kau?
DRAMA: Impian Illyana, Sadiq & Co., Honeyz, Bella, Awan Dania, Prebet Jamilan, Kita, Dunia Kita, Bella, Honeyz, K.I.T.A, Luna Fantasiku
MINUMAN KEGEMARAN: Jus Tembikai
WARNA PILIHAN: Putih
ARTIS KEGEMARAN: Vanidah Imran, Afdlin Shauki, Johnny Depp, Julia Roberts
TEMPAT KEGEMARAN: Club Med, Cherating
IDOLA: Tun Dr Mahathir
GELARAN: Juara Dewi Remaja 2006.

Thanks

3 comments:

Hahn 3rd said...

Fren...pic memanjang tu memang sengaja ker?

Unknown said...

pic yang mane tu pren??? semua pic yg aku letak, aku dh set leh zoom punye....tu pasal taruk yg kecik2 jer

Hahn 3rd said...

ermm...kat main blog tu...memanjang kebawah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Jangan Duk Tengok Ajer Yea !!!