Listening to : THR Gegar || Sinar FM || Era FM || Hitz FM || Hot FM || Suria FM
PLEASE CLICK LIKE IF YOU REALLY LIKE AND SUPPORT THIS BLOG.
THANKS 4 UR LIKE AND SUPPORT THIS BLOG.

Busuk Dot Org

power by:

Bimbang reaksi orang kampung

Persoalan yang diajukan kepada DR. SALAM (Harian Metro) pada kali ini ada seperti berikut:

SAYA baru memeluk Islam setahun lalu. Dalam keluarga, cuma saya yang diberi petunjuk dan hidayah oleh Allah untuk memeluk Islam.

Pada mulanya, keluarga menentang dan kecewa kerana saya nekad memeluk Islam.

Namun, dengan izin Allah, mereka akur keputusan saya, tetapi tidak pasti sekiranya mereka ikhlas menerima keputusan itu. Namun, bukan itu yang saya titikberatkan kerana bagi yang penting adalah mencari keredaan Allah.

Terlalu banyak hikmah yang Allah berikan selepas diberi hidayah. Antaranya ialah menutup aurat dan saya sudah bertudung seperti yang dituntut agama.


Hujung tahun ini, saya bercadang pulang ke kampung halaman di Sarawak kerana sudah lama tidak pulang atas urusan kerja di Semenanjung.

Masalahnya, saya memikirkan situasi apabila berada di kampung nanti. Untuk makluman Dr, masyarakat di kampung saya itu tidak beragama Islam.

Jika saya bertudung, sudah pasti orang kampung akan terkejut dan melihat diri saya seperti ‘orang asing’. Mereka memberi tanggapan kurang baik dan salah faham terhadap Islam terutama berhubung perkara poligami serta pengganas.

Saya pernah menyuarakan masalah ini kepada teman rapat, namun dia minta saya bertanya kepada yang lebih arif soal agama. Saya harap Dr dapat memberikan penjelasan, nasihat dan teguran agar dapat menyelesaikan masalah ini.

HAMBA ALLAH,
Kuala Lumpur.


Maka, dengan persolan tersebut, DR SALAM telah menjawab permasalahan yang dihadapi oleh HAMBA ALLAH bagi merungkai kemusykilan dihadapinya sekarang.

Jawapan DR SALAM adalah seperti di bawah :

PADA pandangan saya tentu anda sudah merasai perbezaan antara sebelum menganut Islam dan selepas. Islam amat berbeza daripada sudut akidah, syariah dan akhlak berbanding agama lain.

Bagaimanapun, banyak tuduhan yang tidak baik dilontarkan kepada Islam dan penganutnya. Perkara ini pernah berlaku padai zaman Arab jahiliah di Makkah sebelum Islam beroleh kemenangan selepas hijrah Rasulullah s.a.w. ke Madinah.

Selepas itu Islam tersebar ke seluruh dunia termasuk negara kita. Apabila umat Islam mengalami zaman kemunduran dan berlaku

kebangkitan serta penguasaan kuasa Barat, banyak kecaman mulai timbul terhadap Islam seperti agama menggalakkan keganasan manakala penganutnya dianggap pengganas.

Ini kerana rata-rata umat Islam menentang penjajahan Barat di negara masing-masing termasuk Malaysia. Tuduhan demi tuduhan timbul disebabkan adanya gerakan dan cabaran umat Islam untuk membebaskan diri mereka daripada belenggu penjajah sama ada secara fizikal atau pemikiran.

Selain itu ada juga dalam kalangan umat Islam mengambil tindakan secara perseorangan dan berkumpulan dengan menentang kuasa Barat sekarang ini.

Akibat tindakan segelintir umat Islam dan ulasan media yang berat sebelah, mereka sentiasa dipersalahkan dalam semua keadaan termasuk apa yang berlaku di Palestin.

Saya berasakan tindakan anda untuk menganut Islam sangat tepat walaupun banyak tohmahan berlaku terhadap agama suci ini Islam dan umatnya. Perkara yang sama berlaku kepada kakak ipar bekas Perdana Menteri Britain, Tony Blair, Lauren Booth yang memeluk Islam tahun lalu.

Beliau mulai berani untuk berdakwah di banyak tempat di Britain. Anda boleh mengambil kekuatan daripada beliau dan rakan yang baru menganut Islam seluruh dunia.

Mengenai kepulangan anda ke kampung nanti, saya berpendapat anda tidak perlu khuatir sangat dengan reaksi orang kampung anda. Ini kerana mereka sedikit sebanyak sudah didedahkan dengan agama Islam.

Tentu ada yang beri tanggapan positif dan negatif akibat daripada liputan media dan sebagainya. Apa yang penting Islam tidak pernah memutuskan hubungan keluarga walaupun berlainan agama.

Memakai tudung atau menutup aurat pula adalah identiti wanita Islam. Ia bertujuan baik iaitu melindungi maruah dan kecantikan seorang wanita.

Berbanding wanita yang mempamerkan kecantikan kepada orang lain tanpa mengira siapa, ia sebenarnya menjatuhkan maruah seseorang wanita dan mendedahkan diri kepada eksploitasi.

Islam melihat kecantikan seorang wanita untuk suaminya saja. Pada saya kepulangan anda membawa kesan positif kepada keluarga dan masyarakat setempat.

Anda adalah ‘duta’ kepada Islam dengan mempamerkan akhlak dan peribadi mulia. Sekiranya ada reaksi negatif terimalah dengan hati terbuka dan mohonlah kekuatan kepada Allah supaya menguatkan pegangan terhadap Islam dan menambah rasa keimanan dan ketakwaan.




Thanks

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Jangan Duk Tengok Ajer Yea !!!