Listening to : THR Gegar || Sinar FM || Era FM || Hitz FM || Hot FM || Suria FM
PLEASE CLICK LIKE IF YOU REALLY LIKE AND SUPPORT THIS BLOG.
THANKS 4 UR LIKE AND SUPPORT THIS BLOG.

Busuk Dot Org

power by:

Dilema anak luar nikah

SAYA anak luar nikah. Ibu dan ayah saya ber�kahwin selepas kandungan ibu masuk empat bulan.

Sekarang saya sudah bertunang dan bakal berkahwin tidak lama lagi. Perkara ini hanya diketahui tunang saya saja.

Keluarga dia langsung tidak tahu.

Saya buntu dan takut untuk berterus terang kepada keluarga tunang saya. Adakah saya boleh berwalikan hakim?

Buat pengetahuan Dr, nama saya berbintikan ayah saya dan bukannya Abdullah.

Saya baru mengetahui status saya ini dua tahun lepas. Selama saya hidup 18 tahun, saya langsung tidak mengenai status saya ini.

FARA
Selangor


DALAM kes anda di atas, memilih untuk bernikah berwalikan hakim adalah yang terbaik.

Permohonan untuk mendapat kebenaran berkahwin hendaklah dikemukakan kepada Mahkamah Rendah Syariah di tempat anda bermastautin.

Antara dokumen yang diperlukan adalah: (1) notis permohonan, (2) afidavit sokongan, (3) lampiran yang diperakukan seperti salinan kad pengenalan, pengesahan pemastautin (jika alamat dalam kad pengenalan berlainan dengan alamat bermastautin), borang permohonan ber�kahwin bagi perempuan dan lelaki dan lain-lain dokumen berkaitan.

Dalam kes anda, elok dikemukakan sekali sijil kelahiran dan sijil nikah ibu bapa, (4) surat sokongan daripada Pendaftar Nikah (5) bayaran yang secukupnya, dan (6) wakalah peguam syarie bagi yang menggunakan khidmat peguam syarie. Memandangkan anda dan keluarga sudah mengetahui kedudukan diri (lihat Jawapan Tuan Musa Awang, Setiausaha Agung Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM), Berita Harian 14 Ogos 2008).

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Jangan Duk Tengok Ajer Yea !!!